Pagina's

7 september 2013

Opletten tijdens het huiswerk maken/leren tips. ♥

De scholen zijn net of al een tijdje begonnen. (Ligt eraan waar je woont)
En wat betekent dat? Leren en huiswerk maken.
Omdat ik dit jaar beter mijn huiswerk wil maken, en hopelijk willen meer mensen dat, heb ik voor jullie (en ook voor mezelf) wat concentratietips bedacht, en nog een paar opgezocht.
Zo maak je je huiswerk of leer je, en is het het minste saai, en lukt het (misschien) wel beter.
Ik begin met het huiswerk maken:
- Denk niet: Oh, ik schrijf wel wat op en ben klaar. Ten eerste: Je leert er niks van! Je maakt huiswerk ook om er iets van te snappen, dat is dan al de eerste fout. Ten tweede zijn de oefeningen goed voor je, zodat je de stof beter onthoudt, en zelfs nog aan oefeningen kan denken bij bijvoorbeeld een toets.
Nog meer tips kun je hier vinden.


- Maak je huiswerk niet allemaal achter elkaar. Ja, je bent sneller klaar. Maar je concentratie gaat weg, je gaat minder dingen onthouden en het wordt een stuk saaier. Neem een pauze van 5/10 minuten, en wanneer je weer denkt: Ik kan het weer, dan ga je weer verder.
- Dan moet je je concentreren op je werk. Zorg dat je geen afleiding bij je hebt liggen, bijvoorbeeld je mobiel. Zeg dat je even weg bent, of leg hem ergens weg. Als je pauze hebt kan je even op je mobiel kijken, of even wat te drinken halen. Dat is veel handiger dan tussendoor.
- Kijk goed wat je moet doen, leg je boeken neer en zorg dat het netjes is. Je kan als je wat meer huiswerk hebt 2 stapels maken: Af en niet af. Dan geeft het als motivatie dat je als je klaar bent met 1 vak, je het op de 'Af' stapel mag leggen, en zo verdwijnen de boeken van de 'Niet af' stapel.
- Deze methode gebruik ik zelf soms: Beloning. Denk maar aan als je een hond een kunstje leert: Is 'ie braaf en doet hij het goed, krijgt hij een klopje/koekje. Ik pak dan een zak met snoepjes (je kan dit ook met fruit doen natuurlijk) en telkens wanneer ik 2 sommen afheb (ligt aan de hoeveelheid huiswerk) mag ik een snoepje. En ik oordeel zelf of ik het niet heb afgeraffeld, anders mag je er geen.
- Maak nooit je huiswerk als het laat is, of in de ochtend, even snel. Het gaat gewoon veel sneller mis, je vergeet veel meer en het is vast niet even goed dan dat je er de tijd voor neemt.
- Stel een deadline. Wil je voor die dag 2 vakken huiswerk hebben gedaan? Heb je het gedaan, dan voelt het al een stuk beter dan dat je het op het laatste moment moet doen. Ook hier kan je een beloning voor zoeken, bijvoorbeeld een middagje met een vriendin, of gewoon lekker niks doen.
Dan nu het leren:
- Doe rustig, en doe het in stapjes. Je kan niet alles tegelijk leren, en je hebt wel is pauze nodig. Ook moet je niet te overhaast gaan leren, dan mis en vergeet je dingen, die misschien wel nodig zijn.
- Maak samenvattingen. Al staan er al samenvattingen in je boek, maak hem toch per paragraaf, of per blok woordjes. Zo kan je je eigen belangrijke dingen erin doen, want meestal missen samenvattingen toch wel informatie.
- Heb je aantekeningen gekregen in de les? Gebruik die in je samenvatting, of geef er in ieder geval aandacht aan. De leraar/lerares geeft niet voor niets een aantekening, dat komt omdat het belangrijk is.
- Werk met markeren, alinea's, ezelsbruggetjes en nog meer van zulke dingetjes. Je zal zien dat het overzichtelijker en makkelijker is dan gewoon één lange tekst te leren.
- Zorg ook dat je goed slaapt, en wat hebt gegeten van te voren. Dat is echt van belang! Anders ben je moe, en heb je honger, dus ben je minder gefocust.
- Zorg voor een kamer/plek zonder afleiding. Of ga beneden zitten bij je moeder/vader, daar zeggen ze er (vast) wel wat van als jij zit te niksen.
- Laat iemand je overhoren, of helpen met leren. Het is altijd handig als je wordt overhoort, want anderen kunnen je ook helpen met o.a. ezelsbruggetjes. Ook kunnen jij en een vriend(in) elkaar helpen met leren: Neem door wat je niet snapt, zo krijgen jullie beide de stof mee, en kunnen jullie elkaar nog nieuwe dingetjes leren.
Ik heb er stiekem nog wat normale tips bijgedaan, om het ook wat fijner te maken.
Dit was het alweer, bedankt voor het lezen!