Pagina's

11 september 2013

Tips voor de vette huid. ♥

Al een tijdje loop ik met een vraag rond: Wat voor huidtype heb ik nou eigenlijk? Het is moeilijk om te beslissen, dus helpen bepaalde sites je ermee. Google maar is: Welk huidtype heb ik? En je vindt een lijstje met allerlei tests.

Ik weet van mezelf dat ik een gemengde/gecombineerde huid heb. Vet bij de T-zone, en droog bij mijn neusvleugels (heel raar, heb er altijd schilfertjes en trekkerige huid) en mijn wangen en kin zijn normaal. Voor de rest heb ik wel een hele gevoelige huid, maar dat is gewoon heel mijn lichaam en gezicht.

Ik wil beginnen met de vette huid. Dit hoeft niet je hele gezicht te zijn, dit kan ook een deel zijn. De volgende keer kan ik een andere huid doen. Heb je een voorkeur? Meld het dan.

Een klein beetje uitleg over de vette huid:

Meestal merk je wel dat je een vette huid hebt, als het glimt, vettig aanvoelt en dat je te grote poriën hebt. Dat komt omdat de talgklieren meer actief zijn dan bij bijvoorbeeld een droge huid. Hierdoor heb je met een vette huid meer aanleg voor puistjes en andere onzuiverheden.

Hoe het kan dat je een vette huid hebt? Het kan aanleg zijn, het kan dus gewoon in je genen zitten, het kan warm of vochtig weer zijn, het kan zeker ook komen door de puberteit en de hormoonveranderingen, maar ook door het gebruiken van de pil, zwangerschap en het volgen van een dieet.
Nog meer tips? Kijk dan verder.


Nu wat je moet doen als je het wilt verminderen:
- Reinig je huid, elke dag, het liefst ochtend en avond. Zo zorg je dat je poriën niet verstopt raken, en verwijder je ook dat vette laagje. Probeer is (lauw)warm water en een reinigende zeep, dat schijnt goed te helpen voor verstopte poriën.
- Peel, scrub, maskertje, lotion, noem het maar op. Sommige dingen kan je elke dag gebruiken, maar doe bijvoorbeeld een scrub niet elke dag. Of maak een uurtje vrij waarin je jezelf lekker verwend! Lekker voor jezelf, en goed voor je huid.
- Eet en drink goed en gezond. Drink water, eet niet te veel vette dingen, het telt allemaal een beetje mee. Vitamines zijn goed voor het verminderen van een vette huid, en roken en alcohol zijn dan weer slecht.
- Zorg dat je foundation, concealer e.d. olievrij zijn. Kies ook voor verzorgingsproducten voor de vette huid.
- Een paar handige tools, voor het overige vet, en de lasten: Blotting papier, dat papiertje absorbeert het vettige laagje. Poeder laat je minder glimmen, een primer, voor als je foundation 'verdwijnt', nogmaals niet op oliebasis.
Dit waren de tips! Het lijken er over het algemeen redelijk weinig, maar lees alles goed na, het zijn er dan in totaal wel een stuk of 10.