Pagina's

23 september 2013

Tips, tricks & tools voor beginnen met een blog. ♥

Wil je beginnen met een blog, maar durf je niet, of weet je niet hoe?
Ik ga jullie vandaag met mijn ervaring een beetje helpen.
Eerst de tips: Dingen die handig zijn om te weten over het bloggen.
Dan de tricks: Handige trucjes voor je blog en om verder te komen.
Als laatste de tools: Dingen en spullen die je nodig hebt voor je blog.
Tips:
1: Sommige mensen beginnen een blog voor het geld, of de spullen en andere dingen die ze krijgen (aangeboden), of ze willen beroemd worden. Wil je daarom een blog beginnen? Schrap het bloggen dan maar. Ik en veel anderen doen dit omdat het leuk is, het is hun hobby, en zijn ook niet perse op zoek naar extra dingen.

2. Bloggen kost tijd. Soms ben ik per dag in een halfuur klaar, maar soms ook na 2 uur. Heb je een drukke studie, veel huis- en leerwerk, of heb je het gewoon te druk? Dan zou je goed moeten plannen, maar ik zou het bloggen dan toch nog even laten wachten.

Benieuwd naar nog meer tips? Lees dan snel verder.

3. Je moet niet na een weekje veel verwachten. 1000 views, 500 volgers en 200 reacties, als voorbeeldje. Je moet alles opbouwen, mensen volgen je niet zomaar.
4. Wees jezelf! Doe geen andere mensen na. Natuurlijk kan je wel is inspiratie opdoen bij iemand anders, maar vraag het dan, of doe het in je eigen woorden. Het is al een stuk leuker als je je eigen mening erbij doet.
5. Zorg voor een leuke en originele naam, maak een leuke layout, maar hou het wel overzichtelijk en rustig. Maak je blog wat anders dan de standaard blogs. Maak ook interessante blogposts, doe niet telkens hetzelfde, maar varieer.

6. Laat je niet tegenhouden door andere mensen. Natuurlijk, als je ouders het niet willen is het wat anders. Ik heb er echt niet op gelet wat kinderen van school over me zouden denken. Sommige meisjes in mijn klas kijken mijn filmpjes en posts, ben nog nooit uitgelachen of wat dan ook omdat ik een blog (en Youtube) heb.
Tricks:
1. Zet je blog is ergens op een site die daarvoor bedoeld is. ByBeautyBloggers of Girlscene, daar kan je je blog bijvoorbeeld laten beoordelen. MAAR SPAM NIET! Als je spamt worden mensen al snel gek van je, en blijven ze negatief over je blog (praten).

2. Vraag is aan je familie en vrienden wat ze ervan vinden. En of ze tips hebben. Misschien kunnen je vriendinnen je zelfs wel even volgen, is toch hartstikke leuk?

3. Zoek op bijvoorbeeld WeHeartIt of Pinterest voor leuke inspiraties. DIY's, kleding of gewoon een blogpost. Je helpt jezelf al een stuk verder meestal.


4. Plan goed wanneer je iets wilt plaatsen op je blog. Zo weten mensen wanneer ze een post van je kunnen verwachten, en heb je ook een vast schema.

5. De achtergrond van je foto's. Probeer voor wit te gaan. Wit is rustig en dan focust iemand zich meer op het product dan op de achtergrond. Je kan bijvoorbeeld ook is een keer iets anders doen, maar dan moet het er wel een beetje bij passen.

Tools:

1. Zorg voor een goede camera. Heb je een camera die niet focust, of een slechte kwaliteit heeft, klikken mensen daar minder snel op dan iemand die een goede kwaliteit heeft.

2. Zorg dus voor een witte achtergrond. Het is niet noodzakelijk, maar wel veel cleaner, overzichtelijker en voor velen professioneler.

3. Zorg voor eventueel een statief. Dit is wat handiger met video's maken, maar het is aan jou de keus of je ook video's bij je blog zet of niet.

4. Een goede site of een goed programma om mee te bloggen. Blogger en Wordpress zijn bijvoorbeeld fijne sites. Ik werk zelf met Blogger, omdat ik hier beter mee kan werken en ik met Wordpress soms nog wat problemen had.

5. Een fijn bewerkingsprogramma. Misschien is je foto overbelicht, of moet je iets bijsnijden. Of je wil een plaatje bewerken met een bepaalde tekst. Paint is fijn om wat bij te snijden en een tekstje erbij plaatsen, maar de foto's echt verbeteren lukt niet. Je kan ook Photoshop gebruiken. Ik gebruik Picmonkey. Google maar is, dan zal je het vanzelf vinden. Fijn bewerkingsprogramma, en door veel mensen gebruikt.

Dit waren alle tips, tricks en tools die ik met jullie wil delen.